Friday, May 4, 2012

Montage # 54 - Musikalische Akademie der 7. Mai 1824


As of June 8, 2012, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 8 juin 2012, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

http://archive.org/details/MusikalischeAkademieDer7.Mai1824


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English Commentary – le commentaire français suit

This montage is a reconstruction of the concert programme from 7th May 1824, held at Vienna’s Kärntnertortheater, where Beethoven’s Symphony No.9 was first performed. This was the composer's first on-stage appearance in 12 years. As we wrote in a post in December, a Beethoven "Akademie," was more of a benefit concert for the composer himself.

The pieces programmed were:

  • Overture ‘Die Weihe des Hauses’ Op.124
  • Drei Hymnen (from Missa Solemnis Op.123)
  • Symphony No. 9 in D minor  Op.125 ’Choral’

The concert opened with the lesser-known overture Die Weihe des Hauses (The Consecration of the House), written in 1822.for the opening of Vienna’s new Theater in der Josefstadt.

Also premiered were the Kyrie, Credo and Agnus Dei from the Missa Solemnis, here presented as ‘Drei Hymnen’ to surmount the problem of liturgical music being censored for performace in a theatre.

Finally, the concert included the world premiere of the Symphony No. 9, which featured the touching spectacle of the completely deaf Beethoven, billed as assistant conductor (the performance was officially directed by Michael Umlauf, the theatre's Kapellmeister), beating time oblivious to the fact that the music had ended and the audience was applauding.  Contralto Caroline Unger walked over and turned Beethoven around  toward the crowd so he could accept their warm applause.

The concert didn't go off without a hitch; Viennese censors protested the presentation of the mass text in a secular concert hall, despite having been programmed as "Three Hymns." There are a number of anecdotes about the premiere of the Ninth. Based on the testimony of the participants, there are suggestions that it was under-rehearsed (there were only two full rehearsals) and rather scrappy in execution. On the other hand, the premiere was a great success. In any case, Beethoven was not to blame, as violinist Josef Böhm recalled: "Beethoven directed the piece himself; that is, he stood before the lectern and gesticulated furiously. At times he rose, at other times he shrank to the ground, he moved as if he wanted to play all the instruments himself and sing for the whole chorus. All the musicians minded his rhythm alone while playing".

The performances I chose for the montage include Josef Krips for the overture, and Rene Leibowitz's memorable studio recording from June 1961. The Kyrie is from the second of two Missa recordings by Arturo Toscanini and the NBC Symphony (completing his fantastic Beethoven cycle of the 1950's). The link to the complete missa performance is found here. Below, the other two hymns, from his first recording with the NBC Symphony from 1940:





I think you will love this music too!

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Commentaire français


Ce montage se veut une re-création du programme présenté au Kärntnertortheater de Vienne le 7 mai 1824, où Beethoven créa sa neuvième symphoinie. Ce concert est également la première fois que Beethoven se produit publiquement en plus de 12 ans. Comme je le mentionnais en décembre, une "Akademie" est en quelque sorte un concert pour le bénéfice du compositeur.

Au progranne:

  • ‘Die Weihe des Hauses’ Op.124
  • Drei Hymnen (extraits de la Missa Solemnis Op.123)
  • Symphonie no. 9 en ré mineur  Op.125 ’Chorale’

En lever de rideau, Beethoven propose l'ouverture de concert Die Weihe des Hauses (La Consécration de la Maison), composée en 1822.pour l'inauguration du théatre viennois der Josefstadt.

Ensuite, les KyrieCredo et Agnus Dei de la grande Missa Solemnis, renommées ‘Drei Hymnen’ pour l'occasion, afin d'apaiser les autorités viennoises qui opposaient la présentation d'oeuvres lithurgiques dans des lieux séculaires.

La pièce de résistence du programme est, bien sûr, la création de la symphonie chorale, qui prit fin sous une ovation que le compiositeur, à ce monent-là complètement sourd, ne réalisa que lorsqu'une des solistes - la contralto Caroline Unger - le tourna afin qu'il fasse face au public. Beethoven agissait ce soir-là comme chef-associé, le concert ayant été dirigé par le kappelmeister du théâtre, Michael Umlauf. Le compositeur battait la mesure vigoureusement, des ditres du violoniste Josef Böhm.

Dans l'ensemble, le concert fut un grand succès en dépit du manque de répétitions et d'une exécution qui laissait à dsirer par moments.

Mes choix pour ce montage incluent Josef Krips pour l'ouverture, et Rene Leibowitz pour la symphonie (dans son exécution magistrale de juin 1961 avec l'orchestre qu'il hérita de Beecham). Pour le Kyrie, j'ai opté pour la performance d'Arturo Toscanini et le NBC Symphony (sa deuxième performance sur disque avec cet ennsemble, datant de 1953 avec cet hyperlien à l'intégrale de la Missa Solemnis). Intégrés au commentaoire anglais ci-haut, vous trouverez les deux autres sélections dans l'autre version Toscanini, celle radiodiffusée en 1940.

Bonne écoute!


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