Friday, September 2, 2011

Montage #20 - A Suite at the Movies / Une loge au cinema

Our main attraction / Notre attraction principale


This montage is no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / Ce montage n'est plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

http://archive.org/details/ASuiteAtTheMovies


pcast020 Playlist





English commentary - le commentaire français suit

This week, a second week of finding a cool place to hang out ti beat the Summer heat. Also, it probably is a good place to go for the Labour Day long weekend, the official end of Summer vacation in North America, and the time when most go back to school.

Movie theatres are indeed the place to go this time of year, not as much because of “block buster releases” – that’s usually reserved for Memorial Day weekend in the US and near US Thanksgiving in November, but just as a place to relax and enjoy the escape from the heat and the inevitability of our work and school routines.

A little play on words, as we enjoy a “suite” at the movies – and orchestral suites by composers based on music they wrote for films. Music and film goes back to the days of silent films, where music played a large role in providing desired mood effects, and later in the Musicals of the 1940’s, only to name those. Composers as far back as Camille Saint-Saëns provided film music, and a great number of European composers (most noteworthy here being Franz Waxman and Erich Korngold) moved to Hollywood to score great epic films of the first half of the 20th century.

Our selections include music by Serge Prokofiev and Sir William Walton, best known for their more “serious” works, as well as George Gershwin (who briefly worked on Hollywood films before his early death in 1937) and Nino Rota and John Williams, who arebest known for their movie work and have been known to dabble in “serious compositions”.

I have probably overlooked very worthy modern composers who provided music for film, like Aaron Copland and Philip Glass (just to name those). I stuck closely to the concept of “concert suites”, and simply ran out of airtime for this montage.

I think you will love this music too.

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Commentaire français


Je vous invoite encore cette semaione à trouver refuge de la canicule en fréquentant un lieu climatisé - cette fois-ci, une salle de cinéma.

En ce weekend de la fête du travail en Amérique du Nord, il est presque traditionnel de visiter une salle de cinéma, afin de terminer l'été en beauté, et oublier pour un moment le retour à l'école... Et quoi de mieux qu'uin petit jeu de mots, le mote anglais pour "loge" est "suite", et je vous propose des uites de concert bas.ées sur des musdiques de film.

Musique et cinéma vont main dans la main, et ce depuis les films silencieux, en passant par les comédies musicales, et finalement les longs métrages de grande envergure, avec leurs trames sonores envoûtantes. Les compositeurs du début du XXie siècle, à commencer par Saint-Saëns et en passant par les examples choisis aujourd'hui vous mettront sûrement dans le bain cinématographique.

Nos suggestions comptent des contributions de compositeurs comme Serge Prokofiev et Sir William Walton, mieux connus pour leurs oeuvres sérieuses, ainsi que George Gershwin (qui oeuvra à Hollywood peu de temps avant son décès en 1937) et Nino Rota et John Williams, qui sont principalement reconnus pour leurs trames sonores, quoiqu'ils ont créé des ouvrages plus sérieux.

Bonne écoute!