https://archive.org/details/Pcast114
pcast114- Playlist
===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit
The next
stop in our bi-weekly musical passport series is Russia (or, maybe better said,
Russia and the Republics of the former Soviet Union).
Our tour of
Russia begins with the Caucasus Mountains, between the Black Sea and the
Caspian Sea, which extends into the Former Soviet Republics of Georgia,
Azerbaijan and Armenia. Mikhail Ippolitov-Ivanov’s first of two suites
of Caucasian Sketches (1894) consists of four "songs" or
parts. The suite begins with a vibrant song, In a Mountain Pass, which
is characterized by a steady ambitious beat suggesting the steep Caucasus
Mountains and makes one feel like a bird flying over them. The second song, In
a Village, has a steady beat and becomes more vibrant near the end. The
title of a third, In a Mosque, reflects the abundance of mosques in the
once Turkish Caucausus and Circassian regions such as Adygea in Russia, and one
can here the Muezzin's call to prayer in the music. The most famous and admired
portion is the final piece, Procession of the Sardar, a Persian title
for a military commander, leader or dignitary. This last piece is often heard
by itself, and is a favorite of "Pops" concerts.
Alexander
Glazunov, as
Ippolitov-Ivanov, was formed as a composer at the St-Petersburg conservatory by
the likes of Rimsky-Korsakov, and is one of many fellow Russians who
embraced the nationalist tendencies of his teacher. The Kremlin is a
tone poem evoking the grandeur, pomp and circumstance surrounding those most
recognizable of Russian symbols, the Kremlin and the cathedral of St. Basil.
Consequently it is full of instantly familiar Russian themes and sonorities,
echoing the nationalist fervor espoused by the Kuchka—the so-called
'Mighty Handful' of composers promoting a national identity in Russian music in
the closing decades of the nineteenth century.
As I
usually do in these posts, I try and mix music from local composers to the
music of composers from elsewhere, and the pieces I chose from that lot are
worth noting.
In addition
to the lyrical Russian songs for cello and piano by France’s Edouard Lalo,
another French composer from a very different era penned a piece that is
indelibly linked to Russia, the Bolshevik revolution and the vast expanses of
white snow: Maurice Jarre’s music from the David Lean film Doctor
Zhivago.
Between
1871 and 1873, the English cornettist Jules Levy spent twenty months
travelling the Russian empire, and was even a welcome guest at the Imperial
court. It is during those travels that Levy composed his Grandt Russian
Fantasia for cornet and piano, which Donald Hiunsberger adapted for wind
band for his album Carnaval with trumpetist and cornettist of fortune, Wynton
Marsalis.
To complete
the podcast, Stravinsky's Scherzo a la Russe and a student work by Sergei Rachmaninov for piano four-hands,
serving as a reminder that we will return to our summer series of Rachmaninov’s
symphonies and concertos next week.
Я думаю, что вы будете любить эту музыку также
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Commentaire français
Le prochain arrêt dans notre série bi-hebdomadaire le passeport musical est la Russie, et les républiques qui étaient autrefois partie-prenante de l'Union Soviétique.
Notre visite commence dans la région du Caucase Le Caucase est une région d'Eurasie constituée de montagnes qui s'allongent sur 1 200 km, allant du détroit de Kertch (mer Noire) à la péninsule d'Apchéron (mer Caspienne). Le Caucase est partagé entre le Caucase du Sud (aussi appelé Transcaucasie) englobant les anciennes républiques Soviétiques de Géorgie, Arménie, Azerbaïdjan et la région de Kars (Turquie), et le Caucase du Nord (appelé Ciscaucasie) situé en Russie (incluant les républiques de Karatchaïévo-Tcherkessie, de Kabardino-Balkarie, d'Ossétie du Nord, d'Ingouchie, de Tchétchénie et du Daguestan).
Mikhail Ippolitov-Ivanov composera deux suites d'esquisses Caucasiennes, la première (l'op. 10) étant sans doute la plus jouée. Cette suite inclut le fameux cortège du Sardar, une marche entraînante souvent hjouée lors de concerts en plein air.
Alexander Glazounov, comme Ippolitov-Ivanov, fut formé au conservatoire de Saint Pétersbourg,m sous l'égide de Rimski-Korsakov. Glazounbov adoptera les tendances nationalistes de Rimski et du reste de la Kuchka, le groupe de cinq compositeurs Russes basés dans cette ville qui allient musique et nationalisme. Le Kremlin est un poème symphonique qui évoque la grandeur et la cérémonie qui entoure le fameux palais impérial Russe.
Comme toujours, je vous propose des musiques inspirées du pays visité. Danbs ce cas-ci, les Chants Russes d'Edouard Lalo, la chanson de Lara extrate de la musique du film Docteur Zhivago et du cornettiste Anglais Jules Levy, une réminescence de voyage en Russie impériale, sa Grande Fantasia Russe.
Pour compléter le montage, des musiques de Stravinski et Rachmaninov.
Bonne écoute!
Mikhail Ippolitov-Ivanov composera deux suites d'esquisses Caucasiennes, la première (l'op. 10) étant sans doute la plus jouée. Cette suite inclut le fameux cortège du Sardar, une marche entraînante souvent hjouée lors de concerts en plein air.
Alexander Glazounov, comme Ippolitov-Ivanov, fut formé au conservatoire de Saint Pétersbourg,m sous l'égide de Rimski-Korsakov. Glazounbov adoptera les tendances nationalistes de Rimski et du reste de la Kuchka, le groupe de cinq compositeurs Russes basés dans cette ville qui allient musique et nationalisme. Le Kremlin est un poème symphonique qui évoque la grandeur et la cérémonie qui entoure le fameux palais impérial Russe.
Comme toujours, je vous propose des musiques inspirées du pays visité. Danbs ce cas-ci, les Chants Russes d'Edouard Lalo, la chanson de Lara extrate de la musique du film Docteur Zhivago et du cornettiste Anglais Jules Levy, une réminescence de voyage en Russie impériale, sa Grande Fantasia Russe.
Pour compléter le montage, des musiques de Stravinski et Rachmaninov.
Bonne écoute!
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