Friday, November 29, 2013

Montage # 133 – In Memoriam: Francis Poulenc (1899-1963)




As of December 27, 2013, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 27 décembre 2013, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

https://archive.org/details/Pcast133




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Commentaire français – English Commentary follows after

Le pianiste et compositeur Francis Poulenc nous a quitté le 30 janvier 1963, mais nous a laissé un catalogue varié d’œuvres pour piano, chambristes et orchestre.

Autres liens :
Issu d’une famille associée avec l’industrie pharmaceutique, Poulenc apprend le piano sur les genoux de sa mère. Adolescent, il  se perfectionne sous la tutelle du pianiste espagnol Ricardo Viñes. On associera Poulenc en début de carrière au collectif de jeunes compositeurs que le critique Henri Collet surnomme en 1920 le « groupe des Six », en référence au « groupe des Cinq » ou Moguchaya kuchka russe de Balakirev. Constitué, outre Francis Poulenc, de Georges Auric, Louis Durey, Arthur Honegger, Darius Milhaud et Germaine Tailleferre, il se veut une réaction contre le romantisme et le wagnérisme, mais aussi, dans une certaine mesure, contre le courant impressionniste.

De 1921 à 1925, Poulenc étudie la composition avec Charles Koechlin, un élève de Gabriel Fauré. Il reste néanmoins une sorte d’autodidacte : « Mon canon, c’est l’instinct », dit-il un jour. La première de son ballet Les Biches, donné par les Ballets russes de Serge de Diaghilev a lieu en janvier 1924.
Villageoises est un ensemble de pièces enfantines complétées par Poulenc à Montmartre en 1933. Écrites avec simplicité et un sourire espiègle, ces compositions, bien que destinée aux enfants, ne sont guère enfantines…. Une de deux sonates pour deux pianistes, sa sonate pour piano 4 mains est un petit bijou du début de sa carrière de compositeur.

Composée en 1947, la Sinfonietta est un hommage  néo-classique aux symphonies de Joseph Haydn. Également bien ancrée dans le néo-clacissisme, son sextuor pour vents et piano est l’une de ses œuvres pour chambristes les plus élaborées. Une révélation!


Bonne écoute! 

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English Commentary

Our homage series concludes today with a montage of works by composer Francis Poulenc, who left us in 1963. Poulenc stands out amongst his peers not only as a brilliant composer and pianist, but also for his carefree life style and for his late re-embracing of faith and spirituality; the latter being aptly demonstrated by his opera Dialogues of the Carmelites and his many sacred works for a capella chorus and larger choral works with orchestra.

Music was not the Poulenc family business - pharmaceuticals was - but the well-off Poulenc explored music as a hobby at first and (later uder the tutilage of Spanish pianist Ricardo Viñes) as an all-consuming passion.

Very early on, Poulenc hooked up with a group of up-and-coming composers that author Jean Cocteau would champion under "Les Six" (a kind of thinly-veiled homage to the Russian Mighty Handful). Though their music wasn't strictly nationalistic, it was distinctive and indicative of their shared carefree lifestyle. Les Biches (music for a Diaghilev prroduction) is indicative of the style of the Six, both in foirm and subject matter - it is a reference to the frivolous behaviour of the Regal Court of France of a long-gone era.

As a pianist, Poulenc was more than serviceable. This link showcases Poulenc playing the music of Erik Satie. However, as a piano composer, Poulenc's exuberant and lively style couldn't be further from the music of his at time lugubre countryman. The Villageoises are subtitled "children's pieces" but they are by no means child's play. As for the sonata for piano four hands it is one of two sonatas Poulenc wrote for duo pianists.

The closest thing Poulenc wrote to a Symphony is his SInfonietta, a post-WWII work composed as a salute to Mozart and Haydn, though in a language neither would have necessarily recognized. To close, I chose one of Poulenc's most ambitious chamber works, scored for wind sextet and piano.

I think you will love this music too!



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