Friday, December 20, 2013

Montage # 136 – Shchelkunchik

As of January 17, 2014, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 17 janvier 2014, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

https://archive.org/details/Pcast136




pcast136- Playlist

===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit

There are few "true" Christmas classics - that is, works only seen around this time of year, but also talk about Christmas and that we will make a point to see year after year without necessarily getting sick of them. There are the great movies: It's A Wonderful Life, National Lampoon's Christmas Vacation, or even A Chrismas Story (Watch out with tha BB Gun Ralphiem, you'll pop your eye out!).

When it comes to music, there's Humperdinck's Hansel und Gretel (though not really about Christmas), Rimsky-Korsakov and Tchaikovsky's settings of the old Russian tale Christmas Eve, and of course, The Nutcracker.

As a "dance parent", I;'ve seen my fair share of Nutcracker stagings, both professional and amateur. Tchaikovsky's "complete" music for the Nutcracker is one of those works that (like Stravinsky's many ballets) has its "sanctioned" orchestral suite, but stands up as a music performance without dancers - which is a good thing as the score has some great numbers that failed to make the suite!

I'll spare you the synopsis of the ballet, other than to say that the stage work is based on the the  children's fairy tale ['The Nutcracker and the Mouse King'] (1816) by E.T.A. Hoffman, and involves dreams, magic, and an old nucracker that comes to life, and fights off an angly mob of mice - not without the help of our heroine and prima ballerina Clara. As one expevcts, the Nutcracker is transformed into a handsome Prince.

Taken to the Prince's castle, Clara is entertained by courtiers of all sorts, and at the end finds herself back in her family home, surrounded by presents and the old Nutcracker.


The performance I retained for the montage is by Valery Gergiev and the "Kirov Orchestra". Since the record was issued in 1998, Gergiev's orchestra has taken a different name: the orchestra of the Marinsky Theatre of St-Petersburg, re-embracing the pre-Soviet legacy of the establishment.

Since it opened in 1860, the Marinsky theatre has been preeminent music theatre of late 19th century Russia, where many of the stage masterpieces of Tchaikovsky, Mussorgsky, and Rimsky-Korsakov received their premieres. Through most of the Soviet era, it was known as the Kirov Theatre,  after Sergei Kirov, the first secretary of the local Communist Party (whose murder by his regime Stalin was attempting to whitewash).

Today, the Mariinsky Theatre is home to the Mariinsky Ballet, Opera and Mariinsky Orchestra. Since Yuri Temirkanov's retirement in 1988, conductor Valery Gergiev has served as the theatre's general director.

I think you will ove this music too (and Merry Christmas!)


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Commentaire français

A chaque année, c'est avec le plus grand plaisir qu'on retrouve les grands "classiques" de la saison des Fêtes - films, dessins animés et bien sûr les grands sorties culturelles et familiales - allant de la Messe de Minuit jusqu'au Casse-Noisette.

Comme je l'ai souligné à plus d'une reprise dans nos pages, ma fille cadette est une danseuse plutôt sérieuse, et ceci veut dire que j'ai vu ma part de Casse-Noisettes "amateiurs" et professionnels - surtout à la télé. Je doid confesser que je ne mme lasse pas vraiment de ce ballert, année après année. Peut-être est-ce parce que la musique de Tchaïkovski encadre si bien le conte!

Le compositeir a vite compris qu'il avait composé un succès, et s'est empressé de monter une "suite" d'extraits de son oeuvre. Toutefois, il a ngligé un bon nombre de numéros, qui font que l'écoute du ballet dans sa forme "intégrale" révèle des moments qu'on n'entend pas vraiment ailleurs.

Beaucoup d'oeuvres scéniques ont de la difficulté à passer sans l'aspect performance sur sène - je dirais que beaucoup de ballets - de par leur longueur et leur musique qui ne suggère pas d'action spécifique - font partie de ce nombre. Toutefois, comme la plupart des ballets de Stravinskki, Casse-Noisette tient bien seul.

Le ballet se veut une réalisation du conte d'enfants de 1816 "Le Cassee-Noisette et le Roi des Souris" d'E.T.A. Hoffmann. Puisque le synopsis est assez bien connu, je me passeraio de vous l'offrir en détail. Le ballet tourne autour d'une fillette (Clara) et d'une étrenne magique qu'elle reçoit de son oncle - un vieux Casse-Noisette. Transportée dans un rêve féérique, son cadeau prend vie, et mène le combat contre une armée de souris. Aidant le brave Casse-Noisette dans sa victoire, il se transforme en un Prince Charmant qui l'invite àson palais, où ils seront fêtés par une ribambelle de courtisdans.

La prestation retenue date d'une quinzaine d'années, et met en vedette le chef Valery Gergiev et "l'Orchestre Kirov". Le nom prêté à la troupe de ballet de St-Pétersbourg et au théâtre qu'ils occupaient est un vestige de l'ère Soviétique (hommage au pr.sident du parti Communbiste local, assassiné en 1934). Depuis la sortioee du disque, le théâtre a repris son nom original, le Marinsky.

Joyeux Noël et bonne écoute!


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