As of March 30, 2012, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 30 mars 2012, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:
http://archive.org/details/TwoOfAKind
pcast044 Playlist
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English Commentary – le commentaire français suit
To round-off the Terrible Twos, I prepared a montage of “pairs”. This topic is so rich with examples, that I am including a number of them in this post as YouTube clips in addition to those already in our montage.
Composers often create series of works for a solo instrument or a combination of instruments, and sometimes there are just two of them. Good examples, used in this montage, are Brahms’ “two rhapsodies” and Liszt’s “Two concert studies”. We could add so many more… How about Beethoven’s “two piano rondos” from his op. 51 (played here by Sviatoslav Richter:
Mozart wrote a number of concertante pieces for violin and orchestra – many of them are movements from lost concertos or discarded movements. Two of these are “Rondos” - his K. 373, was re-done for flute and orchestra (K. Anh 184), played here by flautist Paul Freed in this reduction for flute and piano..
Bartok wroite two “pairs” that have very similar names: “Two portraits” and “Two pictures”. The first of the two portraits happens to be an early version of what would become the first movement of his first violin concerto. The "two pictures" are found in the French commentary.
One of my favourite pairs is Grieg’s beautiful “Two Elegiac melodies”. I own two recordings, one by the Orpheus Chamber Orchestra and the one I chose, from one of the many recordings by Mario Bernardi and the CBC Vancouver Orchestra.
Claude Debussy orchestrated two of Satie’s Gymnopédies in 1896 (nos. 1 and 3). Here are the originals in piano form in the French comentary.
In the “two of a larger set” department, there are the first two marches for orchestra by Canadian composer Murray Adaskin - the complete set has three marches… Then, there are two of Lauro’s walrzes for solo guitar “Valses Venezolanos”. Here are a few more…
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Commentaire françaisEn xnclusion de notre série "À deux c'est mieux", des "paires" de pièces d'un même genre et d'un même compositeur. J'ai ajouté des clips YouTube, car il y a tellement d'exemples!
Notre montage propose deux paires d'oeuvres pour piano seul: les "deux rhapsodies" de Brahms et les "deux études de concert" de Liszt. Dans le commenraire anglais, j'ai ajouté "deux rondos" de Beethiven joués par Sviatoslav Richteré
Mozart a laissé des mouvements isolés de concerti, principalement pour violon et pour piano. Parmi ces oeuvres pour violon, on compte "deux rondos" pour violon et orchestre. L'un de ces rondos, le K. 373, fut réadapté (par Mozart ou quelqu'un d'autre) pour flûte et iorchestre. Le commentaire anglais propose une réduction pour flute et piano de ce rondo (le K. Anh 184), joué par Paul Freed .
Bartok nous laisse deux paires pour orchestre - les "deux potraits:, dont le premier mouvement sera repris pour le premier concerto pour violon - et "deux images", jouées icvi par le Chicago Symphony sous Pierre Boulez:
Parmi mes paires pour orchestre préférées, les "deuix mélodies élégiaques" de Grieg, sous l'habile direction de Mario Bernardi et l'orchestre de la CBC à Vancouver. Claude Debussy orchestra deux des gymnopédies d'Erik Satie. Elles figurent dans notre montage, et se trouvent en version pour piano dans le clip ci-dessous:
J'ai également usé de deux examples parmi des ensembles de pièces. Le montage compte deux des trois marches pour orchestre du canadien Murray Adaskin et deux des “Valses Venezolanos” d'Antonio Lauro. Deux autres de ces valses pour guitare sont incluses dans le commentaoire anglais.
Bonne écoute!
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