https://archive.org/details/Pcast093
pcast093- Playlist
===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit
The final installment of our series on the Number 2 obsession considers sonatas that share in common the number 2. We spent a lot of time this past Summer listening to sonatas as part of our Tuesday Summer Chamber Music series, and I featured a few #2’s there: notably Brahms’ second cello sonata and Bartók’s second violin sonata (both part of our Once Upon the Internet series).
The piano occupies the lion’s share of this montage, with piano sonatas by Beethoven, Rachmaninov, Padre Soler and probably the most well-known second piano sonatas of all, Chopin’s.
The sonata was written mainly in 1839 at Nohant, near Châteauroux in France, though the third movement, the funeral march, had been composed as early as 1837. Chopin was known to have admired Beethoven’s sonatas, and both Ludwig’s Funeral March sonata (No. 12 A-flat major) and his last sonata (No. 32 in C minor) have direct connotations with Chopin’s opus.
As noted above, the third movement is structured as a funeral march played with a Lento interlude. The "funeral march" has become well known in popular culture. It was used at the state funerals of John F. Kennedy and those of Soviet leaders, including Leonid Brezhnev, and it was played at the graveside during Chopin's own burial at Père Lachaise Cemetery in Paris.
As a departure from the piano sonatas in this montage, I chose one of Rossini’s youthful sonatas a quattro for two violins, cello and double bass. Each of the six sonatas follows a similar three-movement format (fast-slow-fast). The second movements contain many soloistic, lyrical passages that foreshadow the style of the composer's great operatic arias.
Another departure from the piano sonata is one of the handful or so Paganini wrote for the solo guitar. Paganini was a fine guitarist, and often relied on the guitar as a compositional aid (in lieu of the piano). Paganini’s wrote many delightful chamber works for solo guitar and guitar duet, showing an interesting contrast between the guitar and the bowed string instruments Paganini is more readily associated with.
I think you will love this music too.
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Commentaire français
Pour le dernier volet de mon obsession numéro deux, notre dévolu se jette sur les sonates (numéro deux, bien sûr). Après avoir passé l’été à écouter et commenter des sonates dans notre série estivale de musique de chambre, j’en retiens deux (qui figurent également sous la rubrique Jadis sur Internet) : la deuxièeme sonate pour violoncelle de Brahms et la deuxième sonate pour violon de Bartók.
Cette semaine la part du lion va aux sonates pour piano: Beethoven Rachmaninov, le Padre Soler et – il va sans dire – celle de Chopin.
Chopin était un admirateur des sonates de Beethoven, et deux d’entre ells (les no. 12 et 32) ont une influence directe sur cette sonate de 1839, avec un mouvement lent qui transcende le répertoire pour piano et alimente le folklore en général : cette marche funèbre « Deux corbillards s’en allaient dans le brouillard… »
Afin de se démarquer des sonates pour piano, j’ai inclus deux sonates moins usitées. La première est une des six sonates à quatre (a quattro) d’un jeune Rossini. Ces sonates visent le quatuor inusité formé par deux violons, un violoncelle et une contrebasse. Ces sonates en trois mouvements (animé-lent-animé) mettent normalement en évidence un des quatre instruments dans un format lyrique qui présagent les arias qui rendront Rossini célèbre.
Paganini étaiot non seulement un virtuose au violon, mais également à la guitare, l’instrument qu’il utilise (au lieu d’un piano) pour composer. Il laisse pliusieurs œuvres pour la guitare (seule ou avec d’autres), et la poignée de sonates qiu’il compose pour la guitare font contraste avec son œuvre pour les instruments à archet.
Bonne écoute!
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