Friday, June 14, 2013

Montage # 109 – Don Quixote



As of July 12, 2013, this montage will no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / A compter du 12 juillet 2013, ce montage ne sera plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:

https://archive.org/details/Pcast109


===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit

UPDATE - OTF Post @ https://operalively.com/forums/showthread.php/3291-OTF-Don-Quixote

To complete our look at famous musical Dons we started Tuesday, time now for a quirky one indeed…



Alonso Quijano is a fifty-something country gentleman, living a quiet, retired life with his niece and housekeeper. While mostly a rational man of sound reason, his voracious reading of books of chivalry has a profound effect on him, leading to the distortion of his perception and a life of fantasy. In essence, he believes every word of these books of chivalry to be true though, for the most part, the content of these books is clearly fiction.

Otherwise, his wits are intact.

He decides to go out as a knight-errant in search of adventure. He dons an old suit of armour and  renames himself Don Quixote de la Mancha. He designates Aldonza Lorenzo, a neighboring farm girl as his lady love, renaming her Dulcinea del Toboso, while she knows nothing about this.

This is, in essence, the thumbnail sketch of the most misguided hero of the 17th century, as described by Miguel de Cervantes in his novel El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha.

The character has been part of popular culture for well over 400 years and has inspired may works (including a literary sequel by a contemporary author to Cervantes, Alonso Fernández de Avellaneda, which incited the original author to create a bona fide sequel novel of his own – now merged into a single volume with the original tales).

Music is no stranger to Don Quixote’s adventures and, as today’s montage demonstrates, we can find many musical adaptations dating from the baroque to the neo-classical, going through Opera (Massenetembedded in the French commentary) and Broadway:



The first selection from today’s montage is an early cantata by French baroque composer Philippe Courbois, and the trend of French composers approaching the character continues with the trilogy of poems by Paul Morand set to music by Maurice Ravel.

Austrian film maker Georg Wilhelm Pabst set his adaptation of the adventures of Quixote on the big screen in 1933. It is the first sound film version of the Spanish classic and the film was made in three versions—French, English, and German—with operatic bass Feodor Chaliapin starring in all three versions. Jacques Ibert was tapped by Pabst to score the film, and the montage presents a series of songs intended for Chaliapin to sing.

Among all the music inspired by Quixote, Richard Strauss’ set of “knightly variations” for cello and orchestra stand out as probably the most popular Quixote in the classical repertoire. Strauss also includes the Don’s sidekick Sancho Panza (played by the viola) in the work with passages of his own.

I think you will love this music too

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Commentaire français

Afin de compléter notre survol des « Dons » en musique commencé lors de mon billlet de mardi dernier, tournins noitre attentuion sur un personnage un peu excentrique.

Alonso Quijano est un paysan dans la cinquantaine qui mène une vie de rentier avec sa nièce dans un racoin d’Espagne. Le vieux monsieur est obsédé par les romans de chevalerie, et cette obsession l’amène à une vie de fantaisie. Hormis sa distortion de la réalité, Alfonso est sain d’esprit…

Ainsi donc, il revêtit une vieille armure, et se transforme en chevalier-errant, un espèce de défenseur de la veuve et de l’orphelin version XVIIe siècle.

Et, comme tout héros, il se munit d’un compère (Sancho Panza) et s’amourache de sa jeune voisine qu’il appelle sa Dulcinée du Toboso (ceci, bien sûr, sans qu’elle n’en soit au courant…)

Ceci est donc le survol rapide de l’essentiel du peronnage principal du roman de Cervantes  El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha.

Don Quichote hante la culture populare depuis plus de quatre siècles, et le personnage et ses péripéties ont généré leur part d’ouvrages. Notre montage d’aujourd’hui propose quelques sélections musicales commençant par le baroque (une cantate de Philippe Courbois) et suivi des ballades de Paul Morand mises en musique par Maurice Ravel.

Sur scène, on pense à l’opéra de Massenet (ci-dessous) et la comédie musicale de Broadway (commentaire anglais ci-haut)



Au Grand Ecran, l’autrchien Georg Wilhelm Pabst présentera la première version « parlée » en 1933, filmant simultanément trois versions, toutes trois avec la basse opératique Feodor Chaliapin incarnant Quichotte. Jacques Ibert composera la musique du film, et le montage propose un ensemble de chansons, plusieurs destinées pour le chanteur.

Pour compléter le montage, j’ai choisi les “variations chevaleresques” de Richard Strauss pour violoncelle (Quichoitte), alto (Panchha) et orchestre.

Bonne écoute!

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