Friday, December 2, 2011

Montage #33 - Three transcribed concertos / Trois concerti transcrits


This montage is no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / Ce montage n'est plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:






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English Commentary – le commentaire français suit
This week, I assembled a montage along the theme of « musical recycling », featuring three concertos (from three different eras) that have been transcribed for a different solo instrument. The eras are the baroque, the classical and the contemporay/neo-romantic . Let’s tackle them in chronological order.
Alessandro Marcello (1669–1747) was an Italian nobleman, poet, philosopher, mathematician and musician. The concerto Marcello wrote in D minor for oboe, strings and basso continuo is perhaps his best-known work. Its worth was affirmed by Johann Sebastian Bach who transcribed it for harpsichord (BWV 974). Another musician who transcribed the concerto is Canadian guitarist Liona Boyd, who recorded an arrangement for guitar and strings in the 1970’s. It is her version of the transcribed concerto that I have included in today’s montage. The work is preceeded (like all the works) by a movement from the original setting, featuring oboist Jean-Marie Quenon and José Serebrier conducting the Belgiabn Radio and Television Symphony.
Here’s chicken-and-egg problem: which came first – The oboe or the flute version of Mozart’s K. 314 concerto? I did some digging, and there is a Köchel-Verzeichnis number (271k – see the third edition of the KV catalog, edited by Alfred Einstein in 1947) for a “lost” oboe concerto in F major (known as the Fernandis concerto) from 1777 that may very well be the “original” version of the K. 314. This is thus the rationale for my using Robert Aitken’s fine performance of the Flute concerto no. 2 by Mozart as the “transcription” of the oboe concerto (a ovement of which is played by oboist Neil Black).
Joaquin Rodrigo’s famous Concierto de Aranjez is a mainstay of the guitar and orchestra repertoire, and its adagio movement is probably one of the most recognizable tunes of the guitar repertoire. Rodrigo composed a harp concerto (Concierto serenata , 1952) for his friend, celebrated harpist and fellow countryman Nicanor Zabaleta. He would transcribeAranjuez for Zabaleta in 1974, and the result is quite surprising! I chose the performance by harpist Gwyneth Wentink for today’s montage.
I think you will love this music too.


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Commentaire français
Pour le montage de cette semaine, j’ai assemblé trois concerti sous le thème du recyclage musical (poursuivant la thématique que j’ai introduite dans Quinze que j’en pense il y a quelques jours). Les concerti choisis couvrent des époques différentes : le baroque, le clacissisme et le néo-romantisme du XXe siècle.
Abordons ces œuvres en ordre chronologique :
Alessandro Marcello (1669–1747) fut un noble, un poète et un musicien Italien. Son concerto en ré mineur pour hautbois représente sa composition la plus célèbre, et fut l’objet d’un emprunt (ou une transcription) de la part de Bach (son BWV 974). Ajoutez à Bach la guitariste canado-britannique Liona Boyd, qui transcrit ce concerto pour son usage personnel, et l’endisqua avec le chef Andrew Davis (alors associé au Toronto Symphony). Une prestation du deuxième mouvement de la version originale (avec l’hauboiste Jean-Marie Quenon) vous est oferte pour fins de comparaison.

L’œuf ou la poule – ou qui vient en premier, la version pour hautbois ou pour flûte du concerto K. 314 de Mozart? Pour trouver la réponse, il faut regarder la troisième édition du calalogue Köchel qui souligne l’existence d’un concerto en fa majeur (KV 271k) qui date de 1777, un an avant la parution du K. 314. Ce concerto perdu est probablement la version pour hautbois de cette œuvre – entendue ici dans sa version pour flute par Robert Aitken avec l’orchestre du CNA d’Ottawa sous le regretté Franco Mannino.

Probablement la pièce fétiche du répertoire pour guitare et orchestre, le Concieto de Aranjuez est probablement l’œuvre la plus célèbre du compositeur Espagnol Joaquin Rodrigo. Son mouvement lent a été joué et rejoué, et adapté à toutes les sauces. Même Rodrigo lui-même n’a pu résister une réadaptation, en 1974, pour son compatriote let harpiste Nicanor Zabaleta. Il s’agît donc d’une prestation de la harpiste Gwyneth Wentink qui complète notre montage de cette semaine.
Bonne écoute!

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