http://archive.org/details/BrahmsFestivalPart1
===================================================================== English Commentary – le commentaire français suit
January montages will be dedicated to a complete cycle of the Brahms symphonies. To do so, I chose to use the four recordings from my vinyl collection that formed my personal Brahms cycle. I can say, in hindsight, that the set covers four fine Brahms conductors, who approach the material from very different perspectives – this is the result of happenstance more than cunning planning, I must admit.
I plan to discuss on a forthcoming Tuesday blog the Brahms sets I own – among them, I own the complete set by Carlo Maria Giulini and the Philharmonia (and New Philharmonia) orchestras. The vinyl recording of the Brahms 1st symphony I own was an Angel “Red Label” re-issue that I acquired about 30 years ago.
The Brahms 1st is, if I may say so, and “odd” symphony. Whether we believe it or not over 100 years later, Brahms was viewed as the heir to the Beethoven legacy, and as such there was much anticipation (and trepidation from the Composer) around what would be his first foray in the symphonic genre.
It is not to say that Brahms hadn’t written for the orchestra: prior to the First, we count the two serenades and the D Minor piano concerto as being serious orchestral works, the serenades being an intriguing sandbox that Brahms would use to develop his ideas.
Thus, the First took over 20 years to materialize. I often compare the ultimate unveiling if the Brahms 1st to “passing a kidney stone” – hard work, painful work, oh but what a relief when it finally happens. Notice the sense of drama in the first movement, culminating in the jubilation of the Fourth movement, with the well-recognized “tip of the hat” to Beethoven himself through the not-so-well disguised recast of the “ode to joy” melody.
As for the performance, the Giulini performance isn’t quite as overbearing as others I have heard, choosing to take a lighter approach to the work, the tempi are fluid and the orchestral play is as tight as it comes. Among other Firsts I would recommend, I am partial to Riccardo Muti’s recording on Philips with the Philadelphia Orchestra and the old mono recording by Toscanini and the NBC Symphony (the latter choosing the more “German” muscular sound).
To complete the montage, I chose a pair of works for piano duet. The first work (for two pianos) is the piano version of the Haydn variations. In this CBC recording, the two Montreal based pianists (Dale Bartlett and pianist/actor Jean Marchand) are more known for their supporting roles as piano accompanists. The Brahms is part of an album of works for piano duo that includes the Variation and Fugue on a theme by Mozart I featured in September on another montage.
Another piano duo (this one playing on one piano, four hands) is also making a return visit. Cynthia Raim and David Allen Wehr provided our Hungarian Dance selections for our Powers of 2 montage. From the same album, I chose their great rendition of the 16 waltzes, op. 39.
I think you will love this music too.
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Commentaire français
Nos montages pour janvier survoleront l’ensemble des symphonies de Johannes Brahms. Les interprétations
que j’ai choisies pour cette série sont d’un ensemble d’enregistrements de ma
collection vinyle, usant de quatre chefs différents, qui ont des conceprions
différentes de ces œuvres.
Je reviendrai dans quelques semaines avec un Mardi en Musique dédiéé
mes intégrales Brahms. Parmi ces intégrales, je suis fier de posséder
celle de Carlo Maria Giulini sur EMI avec l’Orchestre Philharmonia (et le New Philharmonia). L’enregistrement
d’aujourd’hui de la première
symphonie de ma collection cinyle est une ré-édition « Red Label »
acquis il y a une trentaione d’années.
La première de
Brahms est une œuvre qui se distingue de plus d’une façon. Puisque Brahms était
perçu comme l’héritier miusical de Beethoven, cette symphonie (parfois appelée
affectueusement la dixième de
Beethiven) était fort anticipée par le public et, j’ajouterais, une labeur tout
autant ardue pour son compositeur. La gestation de cette symphonie dure plus de
20 ans - notons d’autres œuvres orchestrales de Brahms qui précèdent cette
symphonie comptent les deux sérénades pour petit orchestre et le concerto pour
piano en ré mineur.
Sur d’autres
pages, j’ai comparé la réalisation de cette symphonie au passage d’un calcul
bilaire: difficile, douloureux mais quel soulagement! On passe d’un premier
mouvement plutôt tragique à un quatrième mouvement quasi-jubilatoire, avec un
clin d’œil à Ludwig (soulignons l’usage d’un motif qui ressemble étrangement à
l’ode à la joie). Parmi d’autres interprétations de ma collection (Muti et le
Philadelphia Orchestra, Toscanini et l’orchestre de la NBC), Giulini approche
la symphonie avec un sourire évident, et un certain assouplissement de l’humeur
générale. Je considère ce choix intéressant et agréable.
En complément de
programme, j’ai retenu deux pièces pour pianistes duettistes. Les Variations sur un thème de Haydn (entendues
l’an dernier dans leur forme orchestrale) sont interprétées soigneusement
par les pianistes Montréalais Dale
Bartlett et Jean Marchand,
habituellement des accompagnateurs mais ici au premier plan. Pour quatres
mains, les pianistes Cynthia Raim and David
Allen Wehr nous offrent les
16 Waltzer de l’op. 39.
Bonne écoute!
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