Friday, October 14, 2011

Montage #26 - Mozart "Number One" Montage / Montage Mozart "numéro un"


This montage is no longer be available on Pod-O-Matic. It can be heard or downloaded from the Internet Archive at the following address / Ce montage n'est plus disponible en baladodiffusion Pod-O-Matic. Il peut être téléchargé ou entendu au site Internet Archive à l'adresse suivante:




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English Commentary - le commentaire français suit

For our second of four `number oine`montages, we turn to Wolfgang Amadeus Mozart.

Our list of `firsts`includes the first symphony, firstviolin and piano concertoi, first piano sonata and first divertimento for strings.

In all, Mozart wrote well over 40 symphonies (the count varies), but although scholars find no problems in denouncing some of Mozart`s early works as having been wrongly attributed, this symphony by the eight year old Mozart is not questioned as authentic. It is an early work, well in tune wiuth thiose of Haydn and Johann Christian Bach, both of whom will have a strong influence on the young prodigy.

The same cannot be said of the first piano concerto, which scholars believe is the transcription of sonatas by other composers: The first movement is based on a sonata movement by Hermann Friedrich Raupach for keyboard with violin accompaniment, from a set of six published in Paris in 1756. The second movement is in fact by Mozart. The final movement is based on a sonata by the Strasbourg based Leontzi Honauer.

Although best known as a keyboardist, the young Mozart began violin lessons at the tender age of six under the primary tutelage of his father. As a touring child prodigy, he performed on both violin and keyboard throughout Europe. At age 13, Mozart became second concertmaster to Michael Haydn (brother of Franz Joseph) of the Archbishop of Salzburg’s court orchestra. He led the orchestra frequently and took solo parts, often in his own works. But by 1777, he had been succeeded in this position by the Italian virtuoso Antonio Brunetti. Mozart could have been the intended soloist for the work (composed between 1773 and 1775), though we do know Brunetti requested a different Rondo (which is published separately as the K. 269).

The first piano sonata and divertimento for strings were composed between 1772 and 1775, so at roughly the same time as the first violin concerto.

I think you will love this music too.

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Commentaire français

Pour notre deuxième montrage dans cette série, nous nous tournons vers Wolfgang Amadeus Mozart.

Nos sélections sont la première symphonie, les premiers concerti pour piano et violon, la première sonate pour piano solo et le premier divertimento pour cordes.

En tout, Mozart a composé plus de 40 symphonies (le nombre rapporté varie, basé sur des découvertes de manuscrits). Dans l'ensemble, les musicologues ne se gênent pas pour dénoncer des oeuvres du jeune Mozart comme étant faussement attribuées - pas le cas pour cette premièere symphonie précoce d'un Mozart de huit ans. On reconnaît, toutefois l'iinfluence de Haydn et de J-C Bach.

On doit, toutefois, douter de l'originalité du premier concerto pour piano, qui lui peut être tracé à des mouvements de sonates de Hermann Friedrich Raupach et Leontzi Honauer.

On associe Mozart au clavier, mais on oublie que Mozart était un excellent violoniste, étant violon solo associé de l'orchestre de l'Archevêque de Salzbourg auprès de Michael Haydn (le frère de l'autre). A l'occasion, Mozart a dirigé l'orchestre depuis son poste des premiers violons, et a même été soliste. Il est donc probable qu'il a créé ce premier concerto pour violon, quoique son successeur avec l'orchestre, Antonio Brunetti, avait comandé un rondo différent pour ce concerto (aujourd'hui, le rondo de concert, K. 269).

La première sonate et le premier divertimento pour cordes sont des oeuvres contemporaines aux concerti pour violon, composées par un Mozart adolescent.

Bonne écoute!

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